#

Yoga bij Stress en Burn-out

Yoga bij stress en burn-out
Een burn-out, je had misschien al meerdere waarschuwingen gekregen en deze genegeerd. Ineens is er dan het moment waarop het niet meer gaat. Het lichaam kan niet meer, het is helemaal uitgeput. Het denken is zwaar overprikkeld en werkt niet meer. Vaak gaat dit gepaard met paniekaanvallen en emoties die je totaal niet meer de baas bent. Gebeurt dit echt, vraag je je misschien af, want zo ken je jezelf niet.

Het verschilt natuurlijk per persoon, maar de meeste mensen met een burn-out hebben het niet aan zien komen. Ineens kun je niets meer. Zeker als je gewend bent om altijd door te gaan, is dat heel moeilijk te accepteren. Je wilt zo snel mogelijk weer verder, werken aan je herstel.

Vaak als je de diagnose burn-out krijgt kun je niet direct terecht voor een professionele behandeling. Er moet gezocht worden naar passende zorg en dan is het maar de vraag hoe lang je moet wachten voor je kunt starten.
 
De lessen yoga bij stress en burn-out zijn direct toegankelijk voor mensen die te maken hebben met ongezonde stress en/of in een burn-out terecht zijn gekomen. De lessen bieden ondersteuning tot je professionele hulp hebt gevonden en als je die hebt gevonden kunnen de lessen je professionele behandeling aanvullen en je ondersteunen op de weg naar herstel.

Stress en burn-out vanuit de yoga gezien.
Wanneer een mens gedurende langere tijd onder te veel stress leeft, bevindt het lichaam zich in een verhoogde staat van paraatheid. De koppeling tussen spanning en ontspanning is grotendeels weg, waardoor het lichaam in een constante actieve modus staat. Door het gebrek aan ontspanning, schieten de functies van het lichaam die actief zijn in de rustmodus, te kort. Hierdoor kunnen er allerlei symptomen ontstaan zoals: verhoogde spierspanning, snellere hartslag, snellere ademhaling en rusteloosheid die op den duur kunnen leiden tot een burn-out.

Hoe kan yoga helpen bij het herstel van stress en een burn-out?
De yoga gaat ervan uit dat er drie verschillende naturen in een mens aanwezig zijn: het denken, het voelen en het lichaam. Om je goed te voelen, is het van groot belang dat deze drie naturen op elkaar aansluiten en met elkaar in evenwicht zijn. In het geval van een burn- out is dit evenwicht ernstig verstoord. Het is zeer belangrijk dat alle drie deze naturen eerst tot rust worden gebracht. Dit zullen we doen doormiddel van fysieke houdingen (Integrale Hatha Yoga), ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen.

Starten met de yogalessen.
In een eerste telefonisch gesprek met een van onze docenten maken we kennis met elkaar en kunnen we bespreken waar je behoefte aan hebt in jouw herstelproces. Je kunt al binnen 2 weken met de yogalessen beginnen. We raden je aan twee yogalessen per week te volgen, maar dit mag natuurlijk ook minder zijn. Eén van de yogadocenten zal als jouw aanspreekpunt fungeren, waarmee je kunt bijpraten over het verloop van je herstel.

Kennismakingsgesprek plannen?

Belangrijk om te weten.
  • Voor aanvang van de eerste les bestaat er een mogelijkheid om kennis te maken met de betreffende docent;
  • Binnen 2 weken kun je starten met de yogalessen;
  • 1 yogales duurt ongeveer 60 minuten. Een les zal bestaan uit fysieke houdingen, ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen;
  • De yogalessen bestaan uit een les Yoga Nidra en een les Yoga bij stress en burn-out. Deze worden op vaste momenten in de week (zie ons lesrooster voor de lesmomenten) in een abonnementsvorm aangeboden;
  • Vaste groepen, gegeven door een vaste docent;
  • Kleine groepen van maximaal 10 personen;
  • Optioneel zijn de abonnementen uit te breiden met Ayurvedische massages, welke wij ten zeerste aanraden
Opbouw yogalessen bij stress en burn-out: Integrale Hatha yoga
De fysieke houdingen zullen ontspannend werken, je zult ervaren dat het lichaam spanning los gaat laten, zenuwen tot rust komen en de gedachtestroom afneemt. Gaandeweg kun je het lichaam steeds bewuster gaan voelen, waardoor er lichaamsbewustzijn ontstaat. Hierdoor kun je leren, ook in het dagelijks leven, je fysieke grenzen aan te voelen. Naast het
creëren van lichaamsbewustzijn geven de houdingen het lichaam nieuwe energie, vitaliteit en kracht.

Omdat je in een periode van veel stress ook vaak snel overprikkeld bent, zorgen we ervoor dat de groepen klein blijven. Deze lessen bestaan dan ook maximaal uit 10 deelnemers. En krijg je, van een gediplomeerd en vaste yogadocent, les in een groep gelijkgestemden. In de lessen leer je praktische oefeningen die je gemakkelijk thuis nog eens kunt herhalen. Na de yogalessen is er de mogelijkheid om na te praten onder het genot van een kopje thee.

Ademhalingsoefeningen
Tijdens dit programma zullen we ook gebruik maken van ademhalingsoefeningen. Met deze oefeningen zullen we naar een rustige ademhaling toe werken. Een rustige ademhaling brengt het lichaam en het denken tot rust, waardoor de emoties een draagvlak krijgen en ook tot rust komen.

Ontspanningsoefeningen
Om meer rust te ervaren in zowel het lichaam, het denken als het voelen, behoren ook korte ontspanningsoefeningen tot het programma.
 
Yoga Nidra
Yoga Nidra betekend Yoga slaap of droomloze slaap. Het is een effectieve techniek voor diepteontspanning, die het mogelijk maakt om je lichamelijk, geestelijk en emotioneel volkomen te ontspannen. Bij het beoefenen van Yoga Nidra breng je het lichaam in een slaaptoestand, terwijl je innerlijk helder wakker blijft. Het is een techniek van ongeveer 30-60 minuten voor een diepe ontspanning: lichamelijk, geestelijk en emotioneel, waarin het zelfherstellend vermogen van het lichaam optimaal kan werken.

Aanvullende behandelingen en activiteiten
Naast de yogalessen bieden we ook aanvullende behandelingen/activiteiten aan die je kunnen helpen te ontspannen, het hoofd leeg te maken en het lichaam te voorzien van nieuwe energie, vitaliteit en kracht.

Ayurvedische massage
Stress is één van de oorzaken van het opbouwen van te veel afvalstoffen in het lichaam. Deze afvalstoffen kunnen zich ophopen in de verschillende huidlagen, de spieren en de organen. Door verschillende massagetechnieken worden de afvalstoffen op de rug losgemaakt en via de natuurlijke vochthuishouding afgevoerd. Deze reiniging heeft invloed op het gehele lichaam en geeft daardoor weer nieuwe energie. Een Ayurvedische massage is hierdoor een waardevolle therapievorm als je aan het herstellen bent van een burn-out.

Meer informatie over de Ayurvedische massages? Klik hier.

KOM JIJ EEN LES ERVAREN EN DE SFEER PROEVEN?

Je bent van harte welkom! Meld je aan voor jouw gratis* proefles naar keuze. 

Of heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Bottom Image